Dada på Ultima

‘Fümms bö wö tää zää Uu!’

Det er vanskelig å tro at det har gått et helt århundre siden dadaismen sprengte seg frem i europeisk avantgardekunst – en anarkistisk impuls som skulle endre moderne kunst og fremføring for alltid. Et av de merkeligste resultatene av dada var 1900-tallets fremste lyddikt, Ursonate, skrevet av den tyske kunstneren Kurt Schwitters.

Ultimafestivalen er stolt av å få presentere den sørafrikanske kunstneren William Kentridge, som skal fremføre europapremieren på sin anerkjente Performa 2017-tolkning av Ursonate i Den Norske Opera & Ballett, samt delta i en artistsamtale på Henie Onstad Kunstsenter.

Multimediekunstneren William Kentridge har utviklet et spesielt forhold til Ursonate som blant annet innebærer voldsomme kroppsbevegelser og projiserte bilder. 15. og 16. september fremfører han verket to ganger på Ultima i en særegen, timelang versjon. Han blir akkompagnert av den amerikanske sopranen Ariadne Greif og to norske musikere: kontrabassist Håkon Thelin og saksofonist Rolf-Erik Nystrøm.

Det visuelle uttrykket strekker seg fra aviscollager og flytende ord til abstrakte former og bilder som vekker minner om apartheidregimet i kunstnerens hjemland. Kentridge har skapt en svært personlig tolkning av Ursonate. Han drar verket brutalt inn i det 21. århundre, i en tid hvor dette lyddiktets fremtoning av galskap og ubegripelighet fortsatt oppleves som vital og relevant.

Som Kentridge selv sier: «Avvik, det absurde, paradokser og selvmotsigelse er ikke forstyrrelser ved randen av det rasjonelle, men faktisk essensielt for hvordan verden fungerer.»

(Photo: Marc Shoul)(Foto: Marc Shoul)

Kentridge skal også delta på en artistsamtale om verket, Kurt Schwitters og sitt eget vidtfavnende virke innenfor en rekke ulike kunstformer på Henie Onstad Kunstsenter 16. september. I tillegg kan publikum også se en utstilling på Sentralen som belyser Ursonate i Kurt Schwitters opprinnelige komposisjon. Schwitters levde i en periode i eksil i Norge, og utstillingen er basert på samlingene og arkivene til Sparebankstiftelsen DNB og Henie Onstad Kunstsenter.

I samarbeid med DNO&B og Henie Onstad Kunstsenter.
Støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Ursonate: 15. + 16. september, Den Norske Opera & Ballett, Scene 2
Billetter i salg hos operaen.no fra 28. mai

William Kentridge – regissør, libretto basert på Kurt Schwitters. Sabine Theunissen – scenograf. Janous Fouche – video. Utøvere: William Kentridge. Ariadne Greif – sopran. Håkon Thelin – kontrabass. Rolf-Erik Nystrøm – saksofon. William Kentridges Ursonate ble bestilt av Performa Biennialen og hadde premiere på Performa 17 Festival i New York. Produsert av THE OFFICE performing arts + film. Europeisk partner: QUATERNAIRE.