Norsk musikk på toneangivende amerikansk festival - Big Ears 2018

BIG EARS 2018

Susanna, Jenny Hval og Jaga Jazzist er blant flere norske band og artister som er invitert til å spille på en av USAs mest toneangivende musikkfestivaler. For andre år på rad får norsk musikk en sentral plass på Big Ears som arrangeres i Knoxville, Tennessee 22. – 25 mars.

Big Ears er en banebrytende festival innenfor musikk, film og visuell kunst, og en plass på programmet er svært attraktivt.
-  Det er en spesiell festival, kanskje unik på verdensbasis, når det kommer til å presentere et sammensatt program, mange ulike stilarter og sjangre for et publikum som verdsetter en god lytteopplevelse, forteller Susanna. - Å få spille på den festivalen er essensielt for meg og min musikk, jeg gleder meg til å vise frem to ulike konserter, både solo og i kvartett med splitter nytt album i bagasjen.


I år som i fjor har Big Ears ryddet plass til en imponerende norsk lineup. Jenny Hval, Susanna, Jaga Jazzist, The Thing og Paal Nilssen-Love står på programmet i mars 2018. Susanna opptrer solo, i tillegg til en konsert med sin nye kvartett med Giovanna Pessi, Frode Haltli og Cheyenne Mize, og med Bonnie «Prince» Billy som eksklusiv gjest. Trommeslager Paal Nilssen-Love spiller konserter med både The Thing og kultgitaristen Arto Lindsay. Det blir også arrangert en panelsamtale med norske aktører om grenser og muligheter i sjangerblanding. I panelet deltar Lars Horntvedt (Jaga Jazzist), Thorbjørn Tønder Hansen (kunstnerisk leder, Ultimafestivalen) og Marthe Heggenhougen (manager og booker, VIBE Agency).

Inspirert av norsk festival
Et besøk på Punkt-festivalen i Kristiansand i 2008 ga amerikaneren Ashley Kapps ideen om å starte festivalen Big Ears i hjembyen Knoxville:
- Festivalens intimitet, sømløst samspill mellom kunstnere og publikum, beliggenheten i Kristiansand, en fantastisk manifestasjon av en unik idé - opplevelsen den helgen ga meg inspirasjon til å utforske og lansere en festival selv, som var Big Ears, sier festivalsjef Kapps.
Jan Garbareks musikk fra 70-tallet gjorde ham oppmerksom på norsk musikk.
- Derfra fortsatte jeg å grave og oppdaget mer fantastisk musikk som jeg elsket - jazz, klassisk, avantgarde, rock, elektronisk, folkemusikk. Den voldsomst kreative scenen i Norge er preget av en egen estetikk. Folkemusikken og tradisjonene virker sjelden langt unna, og jeg antar det spesielle, vakre landskapet i landet spiller en stor rolle. I statene har vi uttrykket "det er noe i vannet," og jeg elsker å drikke fra denne kilden, sier Kapps.

Big Ears har på kort tid fått status som den mest interessante samtidsfestivalen i USA, og det norske samarbeidet gir musikerne en viktig plattform for å nå de rette målgruppene i det amerikanske markedet. Den norske satsingen er et samarbeid mellom Music Norway, Ultimafestivalen, NOPA, generalkonsulatet i New York og Norsk jazzforum.