Åpningskonsert (Utsolgt)

Kammer
torsdag 10. september
Kanonhallen, 19:00
Startskuddet for årets Ultimafestival setter søkelys på den globale krisen – en feiring av samtidsmusikkens evne til innovasjon, improvisasjon og overlevelse

Kanonhallen 
10/9, 19.00 
150/250

George Lewis
Tine Thing Helseth – trompet  
Ensemble Allegria 
Det Norske Solistkor 
Grete Pedersen – dirigent
Moo Gyung Kim – danser 

George Lewis: Åpningstale (video)

Brigitta Muntendorf & Stephanie Thiersch: Research Into the Archipelago (2020, WP)
Det Norske Solistkor, danser, elektronikk

Ørjan Matre: Trompeten, Nachts und Untergang (2020, WP) 
Tine Thing Helseth – trompet  
Det Norske Solistkor

- pause -

Nils Henrik Asheim: Muohta (2017)
Det Norske Solistkor & Ensemble Allegria  

OEIN, La Paz & PHØNIX16, Berlin & Philipp Hartmann, Hamburg: From the 84 Days (2020, WP) 
Kortfilmversjon

Ultimafestivalen 2020 finner sted på et tidspunkt preget av kulturell, økonomisk og politisk uro forårsaket av koronaviruset. Mange festivaler, inkludert Ultima, har måttet tenke nytt når det gjelder både innhold og form, samt finne nye måter å inkludere publikum og utøvere på. Fra forberedelser til verk som ble avbrutt av pandemien, til musikere som ble sittende koronafast utenfor hjemlandet – åpningskonserten har blitt formet av omstendighetene og presenterer også refleksjoner rundt hvordan kreative hoder møter den nye hverdagen.

Den anerkjente komponisten, improvisatoren og akademikeren George Lewis åpner kvelden via skjerm fra New York, med en tale om musikkens vei fremover i landskapet etter COVID-19 og Black Lives Matter-protestene.

Research Into the Archipelago byr på smakebiter fra det store tverrdisiplinære verket som opprinnelig skulle åpne årets Ultima, med bl.a. Det Norske Solistkor, musikere, dansere og skulpturell arkitektur.

Den tysk-østerrikske komponisten Brigitta Muntendorf og koreograf Stephanie Thiersch presenterer to eksperimentelle segmenter av det som skal bli en bevegelse/lyd/skulptur- forestilling basert på en spektakulær scene utformet av arkitekten Sou Fujimoto. Verket utforsker biologiske prosesser, og kveldens utdrag peker mot neste års festival, der det ferdige verket skal fremføres i sin helhet.

Trompeten, Nachts und Untergang – Ørjan Matres nye solokonsert for trompet og kor, skrevet for stjernetrompetisten Tine Thing Helseth og Det Norske Solistkor – inneholder bl.a. tekster av den østerrikske ekspresjonistpoeten George Trakl. Fjerne trompeter, falleferdige slott og frosne innsjøer tolkes musikalsk i tysk senromantisk ånd.

Nils Henrik Asheims Muohta består av 18 ulike samiske ord for snø. Musikken beveger seg gjennom et fredelig hvitt landskap med små, nesten umerkelige, endringer. Sett i sammenheng med klimakrisen, med sommerens hetebølge i Nord-Norge ferskt i minne, er dette en påminnelse om at snøen snart kan bli borte for godt. Muohta er ett av tre verk nylig utgitt på CD med Det Norske Solistkor på BIS. I dette essayet kan du lese mer om de samiske ordene for snø.

I mars ankom 25 musikere fra det bolivianske Experimental Orchestra for Indigenous Instruments (OEIN) Tyskland for å spille flere konserter. Koronaepidemien medførte ikke bare til at de ble kansellert, men også at orkesteret måtte forbli på Rheinsberg-slottet utenfor Berlin i tre måneder. From the 84 Days – som har premiere på årets Ultima – er den bemerkelsesverdige historien om tiden i limbo, og hvilke strategier musikerne brukte for å komme seg gjennom det, dokumentert av den tyske regissøren Philip Hartmann. 

I samarbeid med Det Norske Solistkor.

84 days er produsert av flumenfilm, PHØNIX16, OEIN Experimental de Instumentos Nativos i samarbeid med og støttet av DAAD Berliner Künstlerprogramm og Ultimafestivalen. 
Regi, foto, redigering, voice-over: Philip Hartmann
Dramaturgi: Timo Kreuser og Philip Hartmann
Lyd-opptak og miks: Alexis Baskind

Åpningskonsert (Utsolgt)

Kanonhallen 19:00

Billett 150/250,-