En legendarisk kveld med to sjeldne samarbeid. ENSLAVED er et av verdens mest innovative black metal-band og har fornyet sjangeren ved å introdusere klassiske instrumenter og synthesizere. Den kompromissløse vokalisten Jenny Hval slår seg sammen med Enslaved for et one-off samarbeid på noen av deres nye låter. Congelia tar oss med Helvetes iskalde, monotone dyp. Heimdal har gjenklang av eldgammel lyd, samtidig som den varsler en ny tid.
Et forsterket Oslo Sinfonietta og slagverk-solist Håkon Stene urfremfører det splitter nye, metall-inspirerte verket Epogdoon (2023, WP) av den østerrikske komponisten Bernhard Gander. Stykket benytter kompliserte taktarter basert på kombinasjoner av primtall, noe som resulterer i rytmer og strukturer det nesten er umulig å forestille seg. Håkon Stene er solist med oppmikkede trommer, metall-toms og overstyrte elektrobeats.
Jenny Hval har bakgrunn fra black metal, og foretok en subversiv omtolkning av sjangerens troper på 2016-albumet Blood Bitch. Opptredenen hennes her var et fascinerende kontrapunkt til Enslaved brutale kraft. Det er bare på Ultima du får oppleve sånt! Takk for opplevelsen!
De gamle grekerne likte ikke epogdoon. Det var navnet deres på tallet 17, et primtall som ikke finner seg helt til rette i en forestillingsverden der matematikk er harmonisk og symmetrisk. Den østerrikske komponisten Bernhard Gander brukte nummeret i det nye verket ved samme navn, og gjør tallet til et ankerfeste for hardtslående musikk som kombinerer blast-beats og skitten støy. Alltid superbe Håkon Stene pushet seg selv til ytterste grense her.’