Open House Oslo åpner viktige bygninger for publikum, og bygger forbindelser mellom byens designere og innbyggere. En av bygningene er Gyldendalhuset, som ble tegnet av anerkjente Sverre Fehn. Arkitekt og lydkunstner Gisle Nataas har siden 2016 utviklet prosjektet Architecture as instrument/The sound of architecture. Prosjektet inkluderer korte konserter der feltopptak fra utvalgte bygninger tegnet av Fehn, samples live og blir loopet og improvisert over. Resultatet er en vakker musikalsk opplevelse.
Eksklusivt for Ultima og Open House Oslo, har Nataas valgt ut Gyldendalhuset, hjemmet til et av Norges eldste forlag. Han samarbeider med kontrabassist Håkon Thelin i en konsertkonstellasjon som bruker både feltopptak og improvisasjon. Sverre Fehns bygning får selv en stemme ved at Nataas bruker mikrofoner til å fange lyden av bygningsmaterialene - betong, glass, sten og treverk.
Program
Fehn/9 med Gisle Nataas (elektronics)
Lydperformance basert på feltopptak fra Storhamarlåven museum av arkitekt Sverre Fehn ferdigstilt i 1974, fremført i Gyldendalhuset av arkitekt Sverre Fehn ferdigstilt i 2007. Et møte mellom to av arkitekt Fehns prosjekter.
Fehn/10 med Gisle Nataas (elektronics) og Håkon Thelin (kontrabass)
Lydperformance med feltopptak og direktelyder fra Gyldendalhusets arkitektur i komponert og improvisert samspill med bassist Håkon Thelin.
Gyldendalhuset vil være åpent for publikum under Open House Oslo-helgen. Åpningstider og oppdateringer her.
Sverre Fehns elegante konvertering av det gamle Gyldendalhuset er allerede en arkitekturskatt i Oslo. Nataas både hyller og utforsker dette rommet gjennom en lydopplevelse som er både taktil og romlig. Bygningen, som allerede er modernisert, får enda et nytt liv.
All ære til Håkon Thelin, en av Norges mest uredde avant-garde-bassister i dag. Han lurer umulige lyder ut av instrumentet sitt, samtidig som han er vâr for rommet rundt seg, i samspill med Nataas.