Et system for dans
Museumsplassen v hovedinngangen:
Janne-Camilla Lyster: Time and Solitude (2022)
Rom 74:
Solveig Styve Holte: Undying – A Handwork (2022)
Den israelske koreografen Noa Eshkol (1924-2007) sa at dans er et grunnleggende menneskelig behov på linje med å male, spille musikk eller å elske. Janne-Camilla Lyster og Solveig Styve Holte har laget to solokoreogafier som fremføres inne og utenfor Nasjonalmuseet, inspirert av Eshkols liv og virke.
Hun var en pioner innenfor dans, koreografi, bevegelsesnotasjon og bildekunst. I tillegg til å starte sin egen dansegruppe, skapte hun også et eget skriftspråk for bevegelse (Eshkol-Wachman Movement Notation) i 1968. Dette språket muliggjorde en ny, minimalistisk danseform som fungerer som en slags visuell og fysisk musikk, der hver kroppsdel opptrer som et instrument i et orkester.
Solveig Styve Holte bruker Noa Eshkols veggtepper som utgangspunkt for Undying - A Handwork. Veggteppene ble laget i protest mot Oktoberkrigen i 1973. Eshkol har uttalt om skapelsesprosessen: "Det fantes ingen regler, ingen teori, bare lidenskap". Soloen kan leses som et lavmælt passifistisk arbeid; om motstandskraft, og om å langsomt vende tilbake til livet.
Janne-Camilla Lysters Time and Solitude er basert på Eshkols dansesuite Angles and Angels fra 1990. Stykket billedliggjør møtet mellom det emosjonelle og det matematiske, med komplekse, geometriske gulvmønstre av rytme og retning, og Tiden som en langsom, uforutsigbar dirigent. Soloen gir rom for ettertanke og innsikt på tvers av tid og sted.
Begge koreografiene an sees som bevegelsesobjekter, tilpasset museets og galleriets rom; fri for sceneeffekter. Bare bevegelsen står igjen, og utfolder seg er og nå, i møte med publikum.
12:00-12:10 Solo A (J-C)
12:15-12:25 Solo B. (S)
12:30-12:40 Solo A
12:45-12:55 Solo B
13:00-13:10 Solo A
13:15-13:25 Solo B
13:30-13:40 Solo A
13:45-13:55 Solo B