Slapp av, legg deg ned på en pute, titt i en bok, eller bare lukk øynene og tillat deg å flyte inn i Eliane Radigues hypnotiske lydunivers.
L’Ile Re-sonante (2000) er Eliane Radigues dypt personlige komposisjon for den modulære synthesizeren ARP 2500 og tape-loops. Radigue tok i bruk synthesizere tidlig på 70-tallet – en periode da hun også begynte å praktisere tibetansk buddhisme. L’Ile Re-sonante er inspirert av den tibetanske ideen om sunyata (tomhet) og visjoner av en mystisk øy som speiler seg i en innsjø. Stykket består av rike klangteksturer og oscillerende lyder som skaper en tilstand av kontinuerlig fluks.
Eliane Radigue kommer fra miljøet rundt GRM (Group de Recherches Musicales), som gjorde banebrytende arbeid innen elektronisk musikk på 50-tallet i Paris, med komponister som Pierre Schaeffer og Pierre Henry. Nå fremføres L’Ile Re-sonante i Deichmansalen av den elektroakustiske musikeren François Bonnet, som leder GRM i dag.
Før konserten, på Musikkscenen i bibliotekets tredje etasje, vil komposisjons- og utøverstudenter fra Norges musikkhøgskole presentere sitt eget program med musikk inspirert at Radigue, resonance / resonate.