En sjelden mulighet til å se den legendariske Noa Eshkols unike koreografiske system i full utfoldelse
Dans var en ren kunstform for den israelske kunstneren Noa Eshkol (1924-2007). Det var en kunstform som skulle praktiseres uten scenografi, kostymer eller musikk. For henne var hver kroppsdel et instrument, og kroppen et orkester. Og for hver del av kroppen fantes det regler for bevegelse.
Denne ettermiddagen byr vi på en helt spesiell forestilling med medlemmer av hennes Chamber Dance Group. Danserne vil for alvor vise bredden og nyskapningen i Eshkols metoder.
Med inspirasjon fra komposisjonsteknikker som serialisme, kanon, fuge m.fl., skapte Eshkol en slags kroppslig polyfoni i samspillet både mellom danserens kroppsdeler og mellom hver av danserne. Med en dyp forståelse for kroppen og en grenseløs kreativitet skapte Eshkol unike, komplekse og vakre mesterverk.
Noa Eshkol begynte sin profesjonelle karriere på 50-tallet som danser, koreograf og teoretiker. Fyret opp av en iver etter å forstå og analysere kroppens bevegelser, skapte hun notasjonssystemet Eshkol-Wachman Movement Notation (EWMN) sammen med en av sine elever, arkitekten Avraham Wachman. Musikk var grunnleggende for arbeidet hennes: Hun beskrev seg selv om en komponist, og mange av verkene hennes har titler som Suite og Etude. Hun oppfattet hver kroppsdel som et instrument i et orkester, og koreografien hennes har et sterkt slektskap til musikk.