10 perkusjonister — 100 cymbaler
Se for deg en metallskog av skinnende messingcymbaler møysommelig arrangert på scenen. Tenk deg så hva 10 perkusjonister kan gjøre med skogen. Dette er Ryoji Ikedas 100 Cymbals.
Cymbalene er plassert i en stor firkant på scenen, og de strykes, tappes på og vibreres med uvanlige teknikker av et ensemble på ti perkusjonister.
I 35 oppslukende minutter presenteres en balanse mellom støy og harmonisk resonans, og viser på glitrende vis hvilket ekstraordinært lydbilde det er mulig å lokke ut av skinnende metallskiver. Et uforglemmelige stykke.
Den japanske lydkunstneren Ikeda var hjernen bak noe av det mest intense og minimalistiske av digital musikk på 1990-tallet. Verk som +/-, 0 degrees og dataplex utforsket sinustoner og ytterpunktene for menneskelig hørsel. Hans siste verk 100 Cymbals representerer en tilpasning til akustisk perkusjon, men fortsatt med delikat berøring fremfor kræsj og eksplosjoner.
Dette er Ikedas Oslo-debut. Han har også samarbeidet med lydkunstneren Carsten Nicolai (alva noto) og multimediale Dumb Type.