Foto: Nabeeh Samaan / Ultima

Ultima, NMD og hcmf// lanserer program om musikk og bærekraft

I samarbeid med Huddersfield Contemporary Music Festival (hcmf//) og Nordic Music Days er Ultima stolte av å presentere kunstnerne som er valgt ut til Sustainable Composition & Creative Sound Practices. Dette årslange programmet gir kunstnere en plattform for å utforske miljøbevisste tilnærminger til lydkunst og komposisjon, med bærekraft som en kjerneverdi.

Tre kunstnere er valgt ut til å delta: Natalie Hyacinth, Frazer Merrick og Luis Fernando Amaya. Gjennom veiledning, digitale residencies, verksteder og nye verk skal de undersøke følgende temaer:

  • Grønn lydteknologi
  • Mljøbevissthet gjennom musikk
  • Bærekraftige valg i kreative prosesser
  • Akustiske praksiser og retningslinjer for kunstnerisk arbeid i offentlige rom
  • Samarbeidsstrategier, deltakende praksiser og engasjement med lokalsamfunn

Sustainable Composition and Creative Sound Practices starter 30. oktober på Nordic Music Days 2024 som en del av Nordex Music Exchange Programme, og pågår fram til november 2025. Alle aktiviteter og reiser i prosjektet vil gjennomføres bærekraftig, og enkelte av programmets forelesninger og workshops vil også være åpne for publikum.

Sustainable Composition & Creative Sound Practices er finansiert av programmet International Touring and Environmental Responsibility – et samarbeid mellom Arts Council England, Statens kunstfond Danmark og Kulturrådet i Norge.

Om kunstnerne

Natalie Hyacinth

Natalie Hyacinth. Foto: Harrison Davis-Corr

Natalie Hyacinth, også kjent som The Black Astral, er en lydkunstner og skribent som utforsker klimarettferdighet, natur og Black sonic life. Hennes arbeid gjenskaper svarte kvinners tilstedeværelse gjennom lydteknologi og er inspirert av kulturgeografi, filosofi og afrofuturisme. I dette programmet planlegger Natalie å gjenbruke kassert teknologi til nye lydlandskap, der lyd blir en form for aktivisme.

Frazer Merrick

Frazer Merrick. Foto: Frazer Merrick

Frazer Merrick skaper samfunnsorienterte lydopplevelser som samler feltopptak, kretsbøying og instrumentbygging. Med et fokus på bærekraft ønsker Frazer å omforme funnede objekter til lydskapende enheter – en prosess han kaller “musical mudlarking.” Målet hans er å skape lydlandskap som reflekterer miljøpåvirkningene av menneskelig aktivitet.

Luis Fernando Amaya

Luis Fernando Amaya. Foto: Ana María Bermúdez

Komponist og perkusjonist Luis Fernando Amaya utforsker kollektivt minne og menneskets tilknytning til natur gjennom musikk. Inspirert av økologiske temaer utvikler han et nytt verk basert på intervjuer med miljø- og urfolksaktivister, der lyd brukes til å forsterke deres stemmer og perspektiver.

For oppdateringer om kunstnernes reiser og prosjekter, følg oss på sosiale medier og meld deg på Ultimas nyhetsbrev!

Publisert torsdag 31. oktober 2024