Magne Hegdal er en uortodoks komponist i norsk musikkliv. I løpet av de siste femti årene har musikken hans både fulgt, og brutt med, regjerende tendenser i moderne komposisjon. Han har utforsket både ekstrem kompositorisk kontroll, så vel som aleatoriske strategier. I dag komponerer han utfra egen intuisjon, frigjort fra stilistiske begrensninger.
I Ars et Vita - Minner, erfaringer og drømte valser for ett flygel og 1 til 3 pianister, eller 1 til 6-hendig piano (2010-2020), inviteres lytteren med på en reise i Hegdals livsløp. Det er en musikalsk selvbiografi framført av Håkon Austbø, Ellen Ugelvik og Sanae Yoshida - tre pianister fra forskjellige generasjoner, som alle har bidratt til å sette Hegdals musikk på kartet.
Ferdig komponert i 2019, Ars et Vita er en monumental syklus som varer i en time og 45 minutter og dekker hele Hegdals musikalske utviklingsforløp. Det er et levende lappeteppe av musikalske sitater fra egne verker, både koraler og komplekse fuger, sammen med snutter fra Bach og Beethoven som han hørte søsteren øve på som barn.
I verket finnes drømte valser, inntrykk fra naturlandskap, og musikalske tolkninger av stjernekonstellasjoner som gir uttrykk for Hegdals dype interesse for naturens skjønnhet og orden.
For en gave det er å høre Magne Hegdals musikalske memoarer! Det er et rikt og personlig stykke, og hvis du lytter nøye etter oppdager du musikalske utdrag fra hans egne verk, koraler og komplekse fuger, og til og med utdrag fra komponister som Bach og Beethoven, som han overhørte søsteren sin øve på da han var barn. En magisk kveld.
Jeg hører en blanding av «drømte valser», opplevelser av landskapet på landsbygda og stjernebilder. Komponisten har selv kalt Ars et Vita et verk med svært mangfoldig materiale; fra det helt enkle til det komplekse, og med uttrykk fra det objektive og fjerne til det direkte og emosjonelle’. Det er det vanskelig å være uenig i.