Ensemble Temporums uredde program byr på originale teksturer
Chaya Czernowin: Ayre: Towed Through Plumes, Thicket, Asphalt, Sawdust and Hazardous Air I Shall Not Forget the Sound Of (2016)
Martin Bauck: tostados en córdoba en medio de la noche (2019)
Paul Clift: On the Celestial Hierarchy (2014)
Chaya Czernowin: Fast Darkness III: moonwords (2022, WP)
Ensemble Temporum fremfører to verk, inkludert en verdenspremiere av den israelsk-amerikanske komponisten Chaya Czernowin. Hun får stadig mer oppmerksomhet internasjonalt, og den anerkjente kritikeren Alex Ross har kalt musikken hennes "the negative beauty of disaster".
Verdenspremieren Fast Darkness III er siste del i en trilogi, hvorav de første ble skrevet for Klangforum Wien og Riot Ensemble. Her brukes pianoet som et mikrotonalt instrument, og musikken er delvis et resultat av samarbeid med ensemblets pianist Sanae Yoshida.
Ensemblet fremfører også Czernowins Ayre: Towed Through Plumes, Thicket, Asphalt, Sawdust and Hazardous Air I Shall Not Forget the Sound Of (2016). Her benyttes sakte, skrapende bevegelser, støy og perkussive lyder.
Martin Baucks nedstrippede og stillferdige tostados en córdoba en medio de la noche har også pianostemmen som dreiepunkt: flageoletter - en spilleteknikk som skaper overtoner - gir mikrotoner som smitter over i ensemblet. Verket ble skrevet til Temporum i 2019.
On the Celestial Hierarchy (2015) er skrevet av australieren Paul Clift og beskriver et drømmeaktig univers der ensemblet opererer som én lydkilde.
Ensemble Temporum holder til i Oslo og har en roterende besetning. De er oppkalt etter Gérard Griseys Vortex Temporum, som de fremførte på Ultima i 2016.