Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Nordic Voices tar deg med på en lysende meditasjon over resonans og menneskets stemmekraft.
Når en tone synges, vibrerer stemmen og frembringer en serie klanger – overtoner – som klinger over hovedtonen som en skygge, og gir den karakter og dybde. I et rom med lang etterklang forsterkes disse overtonene. De henger igjen og smelter sammen til en skimrende klang som kan gjøre at musikken oppleves romslig. Noen beskriver det som en glødende aura – en nærværende, nesten vektløs tilstand.
Karlheinz Stockhausens ettimers vokalverk Stimmung (1968) er basert utelukkende på overtonesang og vokalharmonier.
I Emanuel Vigelands mausoleum, kjent for sin uvanlig lange etterklang, utvider denne auraen seg og omslutter lytteren. Stykket omfatter resitasjon av navn på guder og gudinner fra ulike kulturer – egyptiske, aztekiske, kristne – og lar de tre frem i messende rytmer, noe som speiler komponistens interesse for spiritualitet og ritual.
Selv om verket kun fremføres med stemmer, kan lydbildet minne om elektronisk musikk, spesielt i de subtile pulseringene som oppstår når sangerne overlapper og faser med hverandre, og gjentar de samme motivene med stadig skiftende artikulasjon. Resultatet er en musikk som er flytende, som om den er suspendert i tid.
Førkonsertsamtale
14.30 Emanuel Vigelands museum
Musiker Christel Stockhausen-Hektoen – datter av Karlheinz Stockhausen – vil delta i en samtale med Nordic Voices-sanger Frank Havrøy og Ultimas direktør Heloisa Amaral, om sin far og hans verk.
Fakta
Karlheinz Stockhausen. Foto: Stockhausen-Stiftung für Musik
Konsertbilde fra «Stimmung». Foto: Bjarne Kvinnsland
Konsertbilde fra «Stimmung». Foto: Bjarne Kvinnsland
Nordic Voices. Foto: Fredrik Arff