Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!

The Question of Knowing

Installasjonskonsert med Olga Kokcharova, Hilde Marie Holsen, Ewa Jacobsson og Contrechamps

Lørdag 13. september, kl. 15:00–16:30
130–300 kr

35 % off with ultiMATE

Et overskudd finnes i verden – det leksikonene nekter å romme og teknologiene prøver å slette.

I signal-to-noise ratio snur komponist og lydkunstner Olga Kokcharova logikken bak lydopptak på hodet. Opptaksteknologi har lenge forsøkt å fjerne bakgrunnsstøy. Sammen med Ensemble Contrechamps trekker Kokcharova den i stedet frem – rasling, pust, forstyrrelser – og behandler den som noe følelsesladet og uttrykksfullt.

Labyrinthic Explanation of Knowledge av Ewa Jacobsson og Hilde Marie Holsen, følger en annen vei. Installasjonen samler objekter Jacobsson har akkumulert gjennom flere tiår – strikketøy og aluminium, sukkertøy og metallplater, perler og avfall, skjøre teksturer og bearbeidet lyd.

Noen er myke og velkjente, andre kalde og industrielle – noen regnes ofte som avfall. Men i denne installasjonen tillegges ingen større verdi enn de andre. Det som betyr noe, er hvordan de virker sammen, klinger sammen, resonnerer.

Små høyttalere er bygget inn i hvert objekt og danner et kretsløp der lyden beveger seg i skiftende mønstre. Holsens trompet og instrumentale lyder fra Contrechamps sirkulerer mellom objektene og åpner rom for usikkerhet, det små og marginale, og for intuisjon og sansning som alternative måter å forstå verden på.

Program

Olga Kokcharova

signal-to-noise ratio (2024) (norgespremiere)

Ewa Jacobsson & Hilde Marie Holsen

Labyrinthic Explanation of Knowledge (verdenspremiere)

Begge verkene er komponert i tett samarbeid med Contrechamps.

Fakta

  • Medieteoretikeren Marshall McLuhan skrev «the medium is the message». Det vi ofte avfeier som bakgrunn, støy, tekstur eller forstyrrelser, påvirker hvordan vi oppfatter mening.
  • Olga Kokcharova er lydkunstner, født i Sibir og bosatt i Genève. Hun jobber grundig og nysgjerrig med elektroakustiske verk, improvisasjon og lydinstallasjoner. «Gjennom gjentakelse begynner du å legge merke til detaljer i landskapet,» sier hun.
  • Ewa Jacobsson om sitt arbeid: «Jeg søker balanse mellom det skjøre og det lavstatus, og mer bearbeidede lyder og harde materialer. Jeg vil løse opp fastlåste forventninger og invitere til åpen lytting.»
  • Labyrinthic Explanation of Knowledge vises som installasjon på Henie Onstad Kunstsenter fra 13. til 20. september.

Installasjonskollasj. Foto: Ewa Jacobsson og Anna Lerheim Ask

Olga Kokcharova. Foto: Johannes Berger

Ewa Jacobsson. Foto: Anna Lerheim Ask

Hilde Marie Holsen. Foto: Julie Hrncirova

Ensemble Contrechamps. Foto: Regis Golay

Musikk av

  • Olga Kokcharova
  • Ewa Jacobsson & Hilde Marie Holsen
  • Ensemble Contrechamps

Med

  • Hilde Marie Holsen (trompet og live-elektronikk)
  • Ewa Jacobsson (live-elektronikk)
  • Olga Kokcharova (live-elektronikk)

Ensemble Contrechamps

  • Laurent Bruttin (klarinetter)
  • Hans Egidi (bratsj)
  • Serge Bonvalot (tuba)
  • Pierre-Stéphane Meugé (saksofon)
  • Christophe Egea (lydteknikk)
  • Martina Brodbeck (cello)
  • Thierry Debons (perkusjon)

Lysdesign

  • Gunnva Meinseth

I samarbeid med

  • NOTAM, Norwegian Centre for Technology, Art and Music
  • Henie Onstad Kunstsenter

Støttet av

  • Pro Helvetia
  • Kulturrådet
  • Sparebankstiftelsen DNB som en del av Henie Onstad + Ultima: Listening to the Legacy