Vi har lansert ultiMATE: et medlemsprogram som gir eksklusive rabatter og fordeler, og mer!
Et overskudd finnes i verden – det leksikonene nekter å romme og teknologiene prøver å slette.
I signal-to-noise ratio snur komponist og lydkunstner Olga Kokcharova logikken bak lydopptak på hodet. Opptaksteknologi har lenge forsøkt å fjerne bakgrunnsstøy. Sammen med Ensemble Contrechamps trekker Kokcharova den i stedet frem – rasling, pust, forstyrrelser – og behandler den som noe følelsesladet og uttrykksfullt.
Labyrinthic Explanation of Knowledge av Ewa Jacobsson og Hilde Marie Holsen, følger en annen vei. Installasjonen samler objekter Jacobsson har akkumulert gjennom flere tiår – strikketøy og aluminium, sukkertøy og metallplater, perler og avfall, skjøre teksturer og bearbeidet lyd.
Noen er myke og velkjente, andre kalde og industrielle – noen regnes ofte som avfall. Men i denne installasjonen tillegges ingen større verdi enn de andre. Det som betyr noe, er hvordan de virker sammen, klinger sammen, resonnerer.
Små høyttalere er bygget inn i hvert objekt og danner et kretsløp der lyden beveger seg i skiftende mønstre. Holsens trompet og instrumentale lyder fra Contrechamps sirkulerer mellom objektene og åpner rom for usikkerhet, det små og marginale, og for intuisjon og sansning som alternative måter å forstå verden på.
Program
Olga Kokcharova
signal-to-noise ratio (2024) (norgespremiere)
Ewa Jacobsson & Hilde Marie Holsen
Labyrinthic Explanation of Knowledge (verdenspremiere)
Begge verkene er komponert i tett samarbeid med Contrechamps.
Fakta
Installasjonskollasj. Foto: Ewa Jacobsson og Anna Lerheim Ask
Olga Kokcharova. Foto: Johannes Berger
Ewa Jacobsson. Foto: Anna Lerheim Ask
Hilde Marie Holsen. Foto: Julie Hrncirova
Ensemble Contrechamps. Foto: Regis Golay