Ultima er stolte av å kunne presentere en kosmopolitisk portefølje av vokalkunst som henter inspirasjon fra eksperimentelle musikkscener rundt om i Midtøsten og Øst-Europa.
Stuttgarts Neue Vocalsolisten samarbeider her med en rekke musikere og komponister fra Libanon, Palestina-Israel, Egypt, USA-Ungarn og Hellas. Første halvdel av programmet byr på akustiske og elektroniske verker, mens andre halvdel har en performativ og teatralsk dimensjon.
19.00
Cynthia Zaven: Madrigal d‘Essilio (2020/21)
Raed Yassin: A Short Biography of a Snake (2020/21)
Dániel Péter Biró: Asher Hotseti Etkhem (2020/21)
Youmna Saba: I covered the planet with a dried leaf (2020/21)
20.00 Pause
Vi serverer gratis libanesisk mat og en samtale med artistene
21.00
Aya Metwalli: Cabaret macabre (2020/21)
Manolis Manousakis: State of Exception / Confli.ct (2020/21)
Samir Odeh-Tamimi: VROS (2020/21)
Tony Elieh: Zalghouta/Ululate (2022, WP)
Konsertslutt 22.00
Alle komponistene arbeider innenfor samtidsmusikk, elektronika, lydkunst, improvisasjon og avant-pop, med fokus på stemmen. Blant kveldens høydepunkt er stemmen - og de erotisk ladede sangene - til Aya Metwalli, og Raed Yassins nyskapende elektronika. Egyptiske Metwallis Cabaret Macabre er en hyllest til Mounira Al-Mahdyia, en fremragende vokalist fra 1920-tallet kjent for sine vågale kabaret-sanger.
Yassins stykke tar utgangspunkt i en sjelden vinylinnspilling av en kvinnelig forkynners usedvanlige resitasjon fra Koranen på en plate han fant på et syrisk loppemarked. Stykket er skrevet for seks ikke-arabisktalende stemmer.
Cynthia Zaven fra Libanon har komponert eksilsanger inspirert av Dantes Guddommelige komedie og Sayat Novas armenske dikt Tammam Ashkar. Ungarsk-norske Dániel Péter Birós stykke Asher Hotseti Etkhem (Who Brought You Out of the Land) er basert på tekster av Baruch Spinoza og jødiske og kristne liturgiske sanger fra Portugal, Beirut og Montréal. Libanesiske Youmna Saba har skrevet I covered the planet with a dried leaf, som blander arabisk musikk med elektronikk.
Andre halvdel av programmet er viet greske Manolis Manousakis State of Exception / Confli.ct, som benytter solovokal, lydbånd, live elektronikk og video. Manoulis representerer en ensom stemme fra et tilsynelatende utopisk Europa som beveger seg stadig nærmere kaos. Samir Odeh-Tamimi fra Palestina presenterer VROS, som tar for seg isolasjon via et oppfunnet anti-språk.
Tony Elieh, Libanons postrock-pioner gir oss en verdenspremiere i dette Ultima-programmet.
I løpet av konserten trer det frem et narrativ om mangfold, motsetninger, konflikt og poesi i områdene i og rundt Libanon.