Musikken i Alt skal bort (2025) er ikke bare et element som forsterker følelser, skaper stemning og underbygger fortellingen, men også et markant tema i selve historien. Filmen skildrer hvordan barna til en avdød komponist rydder opp etter faren – i både tingene og minnene – og hvordan hans liv og forhold til musikk har satt spor i livsvalgene deres.
Regissør Arild Østin Ommundsen vil holde en kort introduksjon før filmvisning. Etter visningen blir det Q&A med Arild og direktør i Ultima Heloisa Amaral om bruken av musikk i filmen, komponert av Thomas Dybdahl i samarbeid med Nils Henrik Asheim og Stavanger Symfoniorkester.
Arild Østin Ommundsen er en prisvinnende regissør og manusforfatter fra Stavanger. Han er en av opphavsmennene bak «Stavangerbølgen» og har regissert åtte spillefilmer og en TV-serie. I 2013 fikk Arild Film og Kinos Aamot-statuetten «for fremragende innsats for norsk film».
Heloisa Amaral er en Oslo-basert brasiliansk pianist, kurator og forsker som arbeider i skjæringspunktet mellom utøving, samtidsmusikk og kunstnerisk forskning. Som utøver opptrer hun både som solist og med Ensemble neoN og Duo Hellqvist/Amaral. Hun underviser i kuratoriske praksiser ved Koninklijk Conservatorium i Haag, og har vært direktør i Ultima siden 2023.
Sett deg inn i Alt skal bort ved å besøke informasjonssiden på nfkino.no.
Regissør Arild Ommundsen. Foto: Sondre Oldereide Michaelsen
Stillbilde fra Alt skal bort (2025) regissert av Arild Ommundsen. Foto: Chezville AS
Ultimas direktør Heloisa Amaral. Foto: Ellen Inga
Stillbilde fra Alt skal bort (2025) regissert av Arild Ommundsen. Foto: Chezville AS