Trevor Mathisons live-debut i Norge, et nytt transatlantisk samarbeid, og en sjelden mulighet til å høre Circuit des Yeux solo. I en utvidelse av Atelier Nords utstilling From Signal to Decay: Volume 6 til et liveformat, framfører Trevor Mathison (Black Audio Film Collective, Hallucinator, Dubmorphology) et solosett som drar veksler på hans grundige utforskning av skjult akustikk og koloniale spor i urbane rom.
Haley Fohr, også kjent som Circuit des Yeux, er en Chicago-basert sanger og komponist kjent for sitt store stemmeomfang, unike gitarstil, og de eksistensielle historiene hun vever inn i sangene sine.
Kvelden åpner med et solosett fra Mathison, etterfulgt av et sett der Fohrs improviserte vokal smelter sammen med Mathisons lydlandskaper. Vokalen åpner en ny følelsesmessig dimensjon i Mathisons atmosfærer og droner. Så følger et sett med Fohrs eget solomaterale. Hun gir en forsmak på materiale til hennes kommende album. I en nedstrippet setting bruker hun bilder og akustiske lyder til å skape en intim samtale om hemmeligheter og persona.
Mathison er en mester av de dype, mørke lydene og teksturene, som gjør at det rister i både kropper og tekstiler. Lydverdenen vi fikk oppleve i installasjonen hans på Atelier Nord, blir her forstørret gjennom MUNCHs lydsystem. Det enorme basstrykket fra jamaicansk og londonsk dub hensatte meg i en transe. Det er noe spøkelsesaktig over musikken hans - en hjemsøkt aura - og samtidig føler jeg meg jordet, bokstavelig talt.
Selv om det ikke er en åpenbar kombinasjon, viste Circuit des Yeux en ektefølt forståelse og empati for Mathisons prosjekt. Hun ga oss også et glimrende, sjelsøkende og fengslende solosett. I løpet av de siste årene har hun beveget seg hinsides tradisjonell låtskriving, og hun har brukt ikke-tonalt materiale, båndstøy og oppsøkt samarbeider på tvers av sjangre, fra jazz og folk til klassiske ensembler. Men er også en ypperlig låtskriver, hvilket denne konserten var en påminnelse om. En fascinerende kveld.